İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin temelini attığı Narlıdere Metrosu’nda 7.2 kilometre uzunluğundaki hat, kısaca “TBM” adı verilen 2 tünel açma makinesiyle günde 20 metre kazılarak aşılacak. Metronun yapım süreci 42 ay olarak planlandı.
İzmir’in 180 kilometreye ulaşan raylı sistem ağı büyümeye devam ediyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi, 14 yıldır kesintisiz sürdürdüğü raylı sistem yatırımlarına yeni bir halka daha ekleyecek. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nde yer alan habere göre, Haziran ayında temeli atılan ve ihale bedeli 1 milyar 27 milyon TL olan F. Altay- Narlıdere hattının yapım çalışmaları devam ediyor. 7.2 kilometrelik hat, 2 adet TBM (tünel açma makinesi) kullanılarak “derin tünelle” geçilmiş olacak. TBM’ler sayesinde, tünel inşaatı sırasında oluşması muhtemel trafik, sosyal yaşam ve alt yapı sorunları da minimuma inmiş olacak. Sektörde “yeraltı canavarı” olarak da tanımlanan makinelerle, Narlıdere Tüneli’nde günde 20 metrelik kazı çalışması gerçekleştirilecek. 42 ay olarak planlanan yapım sürecinin sonunda Narlıdere metro hattı, Balçova, Çağdaş, Dokuz Eylül Üniversitesi Hastane, Güzel Sanatlar Fakültesi (GSF), Narlıdere, Siteler ve Kaymakamlık olmak üzere 7 istasyondan meydana gelecek.
Montajı 40 gün sürüyor
İstenilmeyen yeraltı hareketlerini önleme kabiliyeti, daha sessiz, titreşimsiz ve hızlı çalışması sebebiyle Narlıdere Metrosu’nun tercihi olan TBM ( Tunel Boring Machine), diğer bir adıyla “yeraltı canavarı” 85 metre boyunda bir araç. Devasa tünellerin açılımında kullanılan TBM, bir yandan kazıp diğer bir yandan da kazdığı taş ve toprakları taşıma bandıyla ayrıştırarak dışarı çıkarırken, aynı zamanda tünelin beton plaklarını da yerleştiriyor. Montajının 15 kişilik bir ekiple 40 günde tamamlandığı yaklaşık 600 ton ağırlığındaki her bir TBM, tünelde günde 10 metre olarak ilerliyor. 100 metre uzunluğunda 6.6 metre çapındaki araç, tam yüzey kazıcı olarak çalışır daima ileriye doğru bir şekilde hareket ediyor. Önünde bulunan disk kesiciler ile kazma işlemini yaparken, lazer sistemiyle daha önce kazması gereken doğrultudan çıkmadan işlemine devam ediyor. Bu sırada makinenin gövde bölümünde bulunan hidrolik sistem ile ring olarak bilinen sistem ile kazıyı destekliyor ve geçici bir tünel meydana getiriyor. Kesme işlemi 360 derece sürerken kesilen materyal bir hazneye dolduruyor ve taşıyıcı bant ile gövdeden dışarıya doğru taşınıyor. Daha sonra kaya vidası, püskürtme beton gibi teknikler kullanılarak tünelin stabilizasyonu da sağlanıyor. İzmir Büyükşehir Narlıdere Metro inşaatında kullanılacak 2 TBM’den bir tanesi sahaya getirilerek montaj hazırlığı başlatıldı. Diğer makinenin ise bir süre sonra kente getirileceği bildirildi.
Raylı sistemde ilk hedef 250 kilometre
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin yaptığı yatırımlar sonucu İZBAN 136 kilometreye, İzmir Metrosu ise 20 kilometreye ulaştı. Hizmete alınan toplam 23 kilometre uzunluğundaki Karşıyaka ve Konak tramvaylarıyla birlikte İzmir’deki raylı sistem uzunluğu 179 kilometreyi buldu. 2004 yılında 11 kilometre raylı sistemle yola çıktıklarını hatırlatan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, “İzmir Metro ve İZBAN’ın yeni uzatma projeleri ve tramvay yatırımları ile İzmir’deki raylı sistem hattımız, 2020 yılına kadar 120 istasyonda 250 kilometrede sefer yapacak hale gelecek. Böylece kentimizde raylı sistemler 23 kat büyümüş olacak” dedi. İZBAN’ın Bergama hattı, metroda Buca ve Narlıdere bağlantılarının da devreye alınmasıyla İzmir’de toplam raylı sistem ağı 250 kilometreye ulaşmış olacak. İzmir bu yeni yatırımlarla, ülkemizin “en yaygın kent içi raylı sistemine sahip şehri” unvanını da korumaya devam edecek.
Kaynak: www.emlakkulusi.com
Proje Bilgi Formu
Bu projeyle ilgili daha fazla bilgi almak ister misiniz?
Formu doldurun, mesajınızı proje sahibine iletelim.