GİSP: Gayrimenkul sektörü yatırımları turizm için önemli

GİSP (Gayrimenkul İçin Strateji Platformu) tarafından düzenlenen ‘Gayrimenkul Sektöründe Turizm Yatırımları’ konulu Yuvarlak Masa toplantısında, Turizm sektörünün Gayrimenkul sektöründeki yeri, şu anki durumu ve gelecekte daha iyi seviyelere gelmesi için yapılması gerekenler tüm yönleri ile masaya yatırıldı.

Gayrimenkul İçin Strateji Platformu (GİSP) tarafından düzenlenen ‘Gayrimenkul Sektöründe Turizm Yatırımları’ konulu Yuvarlak Masa toplantısında, turizm sektörünün gayrimenkul sektörü içindeki konumu, günümüz itibari ile içinde bulunduğu durum, sorunlar ve gelecekte sektörün daha iyi bir hale gelmesi için yapılması gerekenler her yönü ile tartışıldı. Dr. Z. Ulvi Süvarioğlu, ‘Ülkemiz Turizm sektörünü incelerken, dünyadaki gelişmeleri de göz ardı etmemeliyiz, bugün dünyada yepyeni bir siyasi yapı mevcut, teknolojinin hayatımıza her alanda nüfus etmesi ile bugün AIRBNB gibi bir uygulama, hiç gayrimenkule sahip olmadığı halde Turizm sektöründeki en büyük yatak kapasitesine sahip.

Ülkemizin Turizm sektöründeki durumunu incelediğimizde, sektördeki fiyatlandırmaların her geçen yıl kan kaybettiğini görmekteyiz, ülkemize gelen turist sayısı artsa da, fiyatlar ve elde edilen gelir her geçen yıl düşmekte. Ülkemizin içinden geçtiği ekonomik darboğaz sebebi ile yerli yatırımcıların Turizm sektörüne yaptıkları yatırımlar oldukça azalmış durumda, yabancı sermayeli yatırımcılar ise ülkemiz gibi gelişmekte olan ülkelere orta ve uzun vadeli planlar ile gelmiyorlar. Her şeye rağmen, bugün gayrimenkul ve turizm sektörümüzde fiyatlar hak ettiğinin altında ve çok satılabilir, bu durum yabancı yatırımcı için alım fırsatı sunuyor’’ açıklamasını yaptı.

‘’Gayrimenkul sektörü projeleri turizm sektörü açısından önemli’’

Konu ile ilgili söz alan Begüm Kaya ise ‘Turizm ülkemiz için olduğu kadar, global ekonomi için de çok önemli bir sektör. Dünya Turizm Organizasyonu 2017 verilerine göre turizmin gayri sahfi yurt içi hasıla içindeki payı globalde yüzde 10 seviyesinde. Türkiye en çok turist çeken ülkeler sıralamasında 8. Mastercard 2018 Global Destinasyon Şehirler Endeksi’nde İstanbul 7., Antalya ise 9. sırada yer alıyor. Turist başı gelir anlamında da benzer seviyelere gelineceğini ümit ediyoruz. 2017 dünya ortalaması kişi başı 1 bin USD seviyesindeyken, Türkiye için bu rakam 600 USD seviyesinde. 2018’de Türkiye turizm piyasasındaki toparlanmanın devam ettiğini gözlemledik.

Ocak-Kasım 2018 dönemi için, Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçi sayılarında geçtiğimiz senenin aynı dönemine göre yüzde 20’nin üzerinde artış oldu. İstanbul içinse bu artış yüzde 25’e yakın. Bildiğiniz gibi turizm sektör olarak sadece iç pazara bağımlı olan bir sektör değil. Ocak-Kasım 2018 döneminde Türkiye’deki turizm tesislerinde konaklayanların yüzde 65’ini yabancı turist oluşturmuş, ki bu önceki yıllarla benzer bir trend sergiliyor. Türkiye’deki otel yatırımlarının ülkedeki gayrimenkul yatırımları içindeki payını incelediğimizde, gayrimenkul sektörü projeleri turizm sektörü açısından önemli.  2017’de verilen toplam inşaat ruhsatı alanı içinde otellerin payının yüzde 2’ler seviyesinde olduğunu görmekteyiz, ancak son yıllardaki değişimi gözlemlediğimizde diğer gayrimenkul yatırım fonksiyonlarına göre otel yatırımlarındaki artış daha yüksek.

Otel yatırımlarını diğer gayrimenkul yatırımlarından ayıran etmenlerden biri de yatırımda duygusal bir unsurun söz konusu olması, zira bireysel otel yatırımcıları tarafından yapılan otel yatırımları uzun vadeli, yani en az 20 yıllık yatırımlar, bu da bazen beraberinde ego yatırımlarını getirebiliyor. Bu noktada, planlama aşamasında yapılacak fizibilite çalışmaları, yatırımın geri dönüşü ve doğru yerde doğru ürün ve markanın geliştirilmesi açısından önem arz ediyor. İşin duygusal etmeninin olumlu etkileri de söz konusu olabiliyor. Dünyada, metropollerde ve/veya nadir bulunan merkezi lokasyonlarda yer alan ve farklı tarihi/mimari unsura sahip uluslararası markalı otel mülklerinin (bunlara prestijli malvarlığı/trophy asset de deniyor), piyasada alışılagelmiş EBITDA çarpanlarının çok üzerinde çarpanlar üzerinden işlem gördüğünü de gözlemleyebiliyoruz’’ şeklinde konuştu.

‘’Gayrimenkul sektörü turizm yatırımları payı arttırılmalı’’

Toplantının kapanışında söz alan Ferzan Çelikkanat ,’‘Ülkemizdeki Gayrimenkul ve Turizm yatırımlarının planlarını stabil durumlara göre yapıyoruz, bu durum özellikle ekonomik dalgalanmalarda zorluklara neden oluyor, ülkemiz Gayrimenkul sektörünün kurtuluşu yabancıya satış olarak görülüyor, oysa yabancıya satış öncesinde, ilk olarak turistlere dokunulması, bu insanlar ile bir gönül bağı kurulması lazım, bunun yolu da Turizm sektörümüzün kalitesi ve başarısından geçiyor.

Markalı yatırımların hem Gayrimenkul sektörü hem de Turizm yatırımları için önemi inanılmaz, finans kuruluşları markaya oldukça önem veriyor, Gayrimenkul sektöründe inanç ve güven çok önemli, sektör adeta bu iki kavram üzerine kurulmuş durumda, sağlam ve bilinen bir markayı gören müşteri de güven duygusu oluşuyor. GİSP olarak Gayrimenkul sektöründe Turizm yatırımlarının payının arttırılması ve yabacı müşteriler ile Turizm sektörü vasıtası ile sıcak ilişkiler kurulması için çalışmalarımız devam edecek’’ dedi.

Proje Bilgi Formu

Bu projeyle ilgili daha fazla bilgi almak ister misiniz?
Formu doldurun, mesajınızı proje sahibine iletelim.

    Önceki yazıHittown projesinde satışlar devam ediyor
    Sonraki yazıKonut kredisi faiz oranları ne olacak?
    Ezgi Kızıl
    Emlakrotasi.com.tr Emlak ve Ekonomi Editörü. 1994 İstanbul doğumlu. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü'nden 2016 yılında mezun oldu.

    YORUM YAZIN

    Lütfen yorumunuzu yazın.
    Buraya adınızı yazın