Exchange programının bu bölümünde koronavirüs pandemisi ve sonrasında emlak sektöründeki gelişmeler değerlendirildi. Dünyanın en büyük emlak şirketlerinden multi-milyon dolarlık Kertz ailesiyle görüştü ve küresel çapta 10 trilyon dolarlık bir paya sahip emlak piyasasına ilişkin tahminlerini açıkladı.
Laurence Llewelyn-Bowen, teknolojinin, binaların ve konutların tasarlanma şeklini nasıl değiştirdiğiyle ilgili de açıklamalar yaptı.
Kovid-19 pandemisi ve evden çalışmaya geçilmesiyle beraber, küresel emlak piyasası bazı yıkıcı ekonomik durumlarla karşılaştı. Tecrit, uzaktan çalışma ve hatta tatili evde geçirme gibi süreçler pandemide herkesin alışması gereken durumlardan oldu.
Bu süreç yaşama, çalışma ve seyahat tarzını yeniden oluşturdu ve dünyanın ekonomik gelişiminin en büyük itici güçlerinden biri olan gayrimenkul sektörünün dinamiklerinde de değişiklikleri getirdi.
Salgın sonrası küresel toparlanma, gayrimenkul sektörünü de hareketlendirdi. Fakat yükselen Kovid-19 vakaları yeni varyantlar, hareket kısıtlamalarının geri dönmesini gündeme getirdiğinden belirsizlik hala büyük bir problem olarak duruyor.
Düzensiz toparlanmaya karşın gayrimenkul yatırımları üçüncü çeyrekte bütün zamanların en yüksek seviyesini gördüı ve 755 milyar doları geçti Bu, senelik yüzde 50 artış anlamına geliyor.
Konut sektörü, şu anda en aktif alan ve işlemlerinin yüzde 29’unu meydana getiriyor. Emlak piyasası, istatistiklerin ve ticari rakamların ötesinde her zaman insanların tasarıma ilişkin ne düşündüklerinden ve nasıl hissettiklerinden derinden etkilenir.
The Exchange programından Guy Shone’un sorularını cevaplayan İngiliz iç mimar Laurence Llewelyn-Bowen, tasarım, mimari ve kültür arasındaki kesişme noktasında, yaşanılan ve çalışılan alanlar söz konusu olduğunda, insanların dekorasyon anlayışında nelerin değiştiği sorusunua şu karşılığı verdi:
“Mimari onlarca yıl alacak çok ağır bir sanat formu. Bilirsiniz, bir fikri olan bir mimarın, bu düşüncesinin meyvelerini beş, altı yıldan önce alması pek olası değil. İnsanlar artık dekorun çok rahatlatıcı yönleri olduğunu düşünüyor ve artık dekorasyon yapmanın kişisel yolları var. İnsanlar artık kendileri için dekorasyon yapıyor. Doğrusu insanlar evde kalıp daha az sosyalleşiyor. Rahat ve konforlu ortamda evde kalıyorlar.”Covid insanların konforu evlerinde aramasına neden oldu ve bu eğilim kalıcı olabilir.
Laurence zevklerin değiştiğine dikakt çekse de bütün bunlar sahada yapılan anlaşmalara nasıl etki ediyor?euronews muhabiri Cyril Fourneris, dünyanın en çok arzu edilen şehirlerinden biri olan Paris’te gayrimenkul alıp satan ünlü bir aileyle konuştu.
“Covid krizi sırasında kimileri, onlarca yıldır dünyanın en çok gelişen piyasalarından biri olan Paris’teki emlak piyasasından endişe duydu.” ifadelerini kullanan Fourneris, “Ancak fiyatlar tekrar yükseldi ve prestijli mülkler patlama yaşıyor: Hem Sotherby’s hem de Barnes, 2021’in Fransa’da rekor bir yıl olacağını belirtiyor. Olumlu bir tahmin, ancak sahadaki alıcı ve satıcılardan gelen kanı ile uyumlu mu?” sorusunu sordu. Karantina esnasında televizyonda Kretz ailesiyle tanışılmış olabilir. ‘The Parisian Agency’ isimli şovları, gerçek hikayeleri yansıtıyor. Bu, lüks gayrimenkul konusunda uzman olan bir aile şirketinin hikayesi.
İşte ailenin soruları verdiği yanıtlar:
“Bize Paris emlak piyasasındaki trendlerin neler olduğunu söyler misiniz?”
Valentin Kretz:
“2021, en iyi yıllardan biriydi. Sanırım Covid sonrası bazı şeyleri değiştirdi. Örneğin 2021’de, 2020’ye kıyasla yüzde 50 daha fazla iş yaptık, yani bizim için gerçekten de büyük bir yıl oldu.”
Olivier Kretz:
“İnsanlar tecrit sırasında sıkıntı çektikleri için boş, bahçeli daire arıyor. Dış mekanı olmayan büyük dairelerin fiyatları düştü veya sabitlendi. Dış mekana sahip olanlarda ise fiyatlar yükseldi.”
“Bunun küresel bir trend olduğunu mu düşünüyorsunuz?”
Valentin Kretz:
“Bence bu kesinlikle küresel bir trend. Covid sürecinde insanların geleceğe dönük projeleri düşünmeye zamanı vardı ve şimdi bu projeleri gerçekleştirme zamanı.”
Olivier Kretz:
“Şu anda yatırımcılar ve zengin aileler yatırım yapmayı talep ediyor ama güvenli bir alana yatırım yapmak istiyor. Gayrimenkulden daha iyi ne olabilir ki?
Peki para kazanmak için parlak noktalar arayan yatırımcıların hissiyatı ne?
Capital Markets Research Direktörü Sean Coghlan, bu duruma şu şekilde açıklık getirdi:
“Yeni bir yaşama, çalışma ve oyun çağına girdik ve hala bunu test aşamasındayız. Yapılacak daha çok şey var ki bu da fırsatlar yaratıyor. Sürdürülebilirlik, iyi olandan daha ileri giden tek yola dönüşüyor. Ama bence bu, gelecek yıl grupların pazarlardaki fırsatlara göre hareket ettiğini göreceğimiz bir konu.”
Yatırımcılar, tasarımcılar ve satıcılar, emlak sektörünün koronavirüs fırtınasını atlatma eğiliminde olduğu konusunda hemfikir. Fakat salgın, iklim değişikliği gibi, sektörü ve bir bütün şeklinde toplumu yeniden şekillendiriyor. Psikolojiyi ve kültürü kavramak, gelişimciler için finansal analiz kadar hızlı bir şekilde kritikleşiyor. Emlak firmalarının 2022 yılında kazanç sağlamak amacıyla yaşadığımız ve çalıştığımız alanlar hakkında çok farklı bir düşünce biçimine uyum göstermesi gerekli olacak.
Proje Bilgi Formu
Bu projeyle ilgili daha fazla bilgi almak ister misiniz?
Formu doldurun, mesajınızı proje sahibine iletelim.