Çanakkale Boğazı’nda Avrupa ve Asya kıtalarını ilk defa birbirine bağlayacak 1915 Çanakkale Köprüsü’nde artık sona gelindi. Simgelerin köprsünün ekonomiye yılda 223 milyarlık katlı sağlaması planlanıyor.
Limak, Yapı Merkezi ile Güney Koreli DL E-C ve SK Ecoplant konsorsiyumu tarafından hayata geçirilen köprünün Şubat ayında trafiğe açılması hedefleniyor. Projenin finansman aşamasında uluslararası bir firma tarafından hazırlanan ekonomik etki raporuna göre, projenin etki alanındaki bölgeye sağlayacağı ekonomik katkı 14.5 milyar Euro’dan (yaklaşık 223 milyar TL) fazla olarak belirlendi.
1915 Çanakkale Köprüsü ve Otoyolu Projesi İcra Kurulu Üyeleri Reşit Yıldız, Ömer Güzel ve Ebrunur Kapucu Yıldız, köprünün 318 metrelik zirvesine çıkarak son çalışmaları yerinde inceledi ve köprüyle ilgili bilgileri paylaştı. 18 Mart 2017 tarihinde Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan tarafından temeli atılan 1915 Çanakkale Köprüsü, pek çok simgenin ve ilkin sahibi. Tasarımındaki inceliklerle de dünyada ilk olmak için aday konumda.
Cumhuriyet’in 100’üncü kuruluş yıldönümünü temsil eden 2023 metrelik orta açıklığıyla köprü, ‘dünyanın en büyük orta açıklığına sahip asma köprüsü’ unvanının sahibi olacak. Köprü bitirildiğinde her bir kulenin deniz seviyesinden yüksekliği ise 334 metre olarak yapılıyor ve dünyanın en yüksek asma köprü kulesi unvanına sahip olacaklar. 1915 Çanakkale Köprüsü ile Asya ve Avrupa denizin üstünden dördüncü defa, toplamda ise altıncı defa birleştirilecek.
Kulelerin inşasında bir başka dünya rekoruna daha imza atıldı. Çelikten yapılan köprü kulelerinin inşası için dünyanın en yüksek kapasiteli kule vinçleri bu proje için özel olarak tasarlandı ve imal edildi. 330 ton kaldırma kapasitesi bulunan kule vinçlerden birisi Avrupa ayağına diğeri Asya ayağına yerleştirildi. Dünyanın en büyüğü olan bu vinçlerle 318 metre ve 150 ton ağırlığındaki kule parçasının kaldırılarak da ayrı bir dünya rekoruna imza atıldığı belirtiliyor.
Projenin yalnızca köprü kısmında bugüne kadar 871 mühendis görevde bulundu ve bunların 49’u kadın mühendislerden meydana geldi. Mühendislerin yüzde 90’ını aşkın kısmı da Türk.
Köprüde kullanılan özel ekipmanlar yalnızca kule inşasındakilerle sınırlı kalmadı. Köprünün yol kısmını teşkil eden tabliyelerin montajında da dünyanın en büyük yüzer vinçlerinden olan Asia Hercules 3 yüzer vinçi kullanıldı. Proje için özel olarak Singapur’dan deniz yolu ile getirilen yüzer vincin 5 bin ton kaldırma kapasitesi bulunuyor.
1915 Çanakkale Köprüsü, zorlu rüzgar ve deprem şartları dikkate alınarak, bu risklere karşı durabilecek mukavemete sahip bir şekilde dizayn edildi. Ülkemizdeki diğer uzun açıklı köprülerden farklı olarak 1915 Çanakkale Köprüsü’nde gidiş ve geliş yönleri arasında 9 metrelik hava boşluğu yer alıyor. Bu hava boşluğuyla beraber köprünün yolunu meydana getiren tabliyeler üzerindeki rüzgar etkisi asgari seviyeye düşürülüyor.
Proje aynı zamanda çevre ve doğaya duyduğu hassasiyetle de ön plana çıkıyor. Yapım ve işletme döneminde Uluslararası Finans Kurumu’nun (IFC) Çevre ve Sosyal Etki Değerlendirmesi’ne esas IFC Performans Standartları göz önünde bulundurularak köprünün tasarımı ve yapımı gerçekleştirildi. Çevre ve Sosyal Etki çalışması çerçevesinde deniz tabanına dev kazıklar çakılırken Çanakkale Boğazı’ndaki yunusların çakımdan çıkan ve deniz içerisinde yayılan ses dalgalarından rahatsız olmamaları için özel deniz biyolojisi alanında uzmanlar tarafından ve özel sonar cihazlar ile sürekli gözlemde bulunuldu.
Yine proje çerçevesinde 88 kilometre uzunluğa sahip otoyolda hayvanların karşıdan karşıya geçebilmeleri için ekolojik üst geçiler dizayn edildi.
Proje Bilgi Formu
Bu projeyle ilgili daha fazla bilgi almak ister misiniz?
Formu doldurun, mesajınızı proje sahibine iletelim.